'Making the User Friendly: the Ontological Politics of Digital Data Platforms'

Immagine relativa al contenuto 'Making the User Friendly: the Ontological Politics of Digital Data Platforms'

Venerdì 13 settembre 2019 Radhika Gorur, Associate Professor in Education, Pedagogy and Curriculum alla Deakin University of Melbourne, sarà ospite dell'Ateneo Federico II di Napoli.

Per l'occasione terrà un seminario dal titolo 'Making the User Friendly: the Ontological Politics of Digital Data Platforms' dalle 10.00 alle 12.30 presso il Centro Congressi Federico II di via Partenope 36 (Aula Biblioteca CLA).

L'iniziativa rientra nelle attività del Laboratorio L@BED (Research Laboratory on Education and Digitalisation), nato da una partnership tra Dipartimento di Scienze Sociali e l'Irpps-Cnr di Fisciano, ed è realizzato in collaborazione con Federica Weblearning, il Centro d'Ateneo per l'innovazione, la sperimentazione e la diffusione della didattica multimediale.

La L@BED seminar series ha l'obiettivo di contribuire al dibattito sulla governance digitale dei processi educativi, e sulla relazione tra digitalizzazione, trasformazioni della politica dell'educazione e gli sviluppi innovativi nel settore education.

Il seminario si aprirà con gli interventi di Mauro Calise, Direttore del Centro Federica Weblearning, Stefano Consiglio, Direttore del Dipartimento di Scienze Sociali e Roberto Serpieri, Coordinatore del Dottorato in Scienze Sociali e Statistiche. Seguirà un breve introduzione al seminario di Paolo Landri (IRPPS-CNR).

Radhika Gorur è Director of the Laboratory of International Assessment Studies ed autrice di riferimento nella letteratura internazionale, impegnata nell'analisi del ruolo svolto dalle data infrastructures e data cultures nei processi di trasformazione dei processi educativi e formativi, intrecciando studi sulla education policy analysis, la sociologia della conoscenza e gli STS.

 

ABSTRACT DELLA LECTURE DI RADHIKA GORUR

Taming India's vast, complex, and unruly education system through the systematic generation of accurate and current data, and encouraging accountability by persuading a diverse array of actors to engage with such data, is an ambitious, if not heroic, project. Yet this is what India's Education Information Management System (EMIS), the Unified District Information System of Education (U-DISE), has set out to do.  This digital platform must persuade actors in India's 1.5 million schools to upload trustworthy data on a regular basis to populate the U-DISE database. Government officials, principals, teachers, parents, researchers and civil society members must all be cajoled into engaging with the data to become informed, to plan and strategize appropriately, and to hold other actors accountable. This paper traces how U-DISE attempts to impose its desires on a range of distributed actors, bringing into being different types of ‘users', and how these actors respond to the overtures of U-DISE. Our study is located in the field of Science and Technology Studies (STS), and our empirical material includes interviews with the designers of U-DISE, officials at different levels of the central and state governments, school level data coordinators, and NGOs and activists in New Delhi and in Karnataka, as well as policy documents and government websites. These data were generated across two studies conducted over several months in 2017 and 2018. We argue in this paper that, to realise their ambitions, digital platforms not only aim to be ‘user friendly', but also engage in efforts to make the user friendly.

 

Allegati:


Redazione

c/o COINOR: redazionenews@unina.it