Summer School in European Environmental Taxation (SUSEET)

Immagine relativa al contenuto Summer School in European Environmental Taxation (SUSEET)
Si svolgerà dal 21 al 26 giugno 2021 in modalità online, la Summer School in European Environmental Taxation (SUSEET). Si tratta di una scuola di alta formazione, organizzata dal Dipartimento di Giurisprudenza della Federico II, finanziata dalla Commissione Europea nell'ambito delle azioni Jean Monnet. Quest'anno la Scuola è stata inclusa nel programma "All4Climate-Italy2021" patrocinato dal Ministero dell'Ambiente.

La Scuola è rivolta a laureandi/dottorandi in economia o giurisprudenza, nonché giovani appassionati della materia. Il loro obiettivo è quello di fornire ai partecipanti maggiori competenze sul tema della fiscalità ambientale, così centrale in questo momento storico, attraverso una serie di lezioni svolte da esperti nazionali ed europei. Le lezioni si svolgeranno in lingua inglese.

Il key staff di SUSEET è composto da membri di alto profilo che hanno maturato esperienze di ricerca o professionali in tema di fiscalità ambientale: Roberta Alfano – Coordinator - University of Naples Federico II, Aldo Ravazzi Douvan - Past Chair OECD Tax & Environment - Advisor at Italian Ministry of Environment, Alice Pirlot - University of Oxford, Edoardo Traversa - Catholic University of Louvain, Enrico Traversa - University of Bologna - Former Director Équipe Justice Legal Service European Commission, Federica Pitrone - Head of International Tax at Intesa Sanpaolo, Francisco Adame Martinez - University of Seville, Gionata Castaldi - Economist at Italian Ministry of Economy and Finance, José Andres Rozas Valdes - University of Barcelona, Marta Villar Ezcurra - San Pablo CEU University, Madrid, Marina Bisogno - University of Naples Federico II.

Le sessioni si articoleranno con la partecipazione di numerosi ospiti provenienti dall'accademia, dalle istituzioni nazionali ed europee nonché dal mondo imprenditoriale coinvolto nella transizione ecologica.

Il programma dettagliato della Scuola e i link di accesso alle singole sessioni sono pubblicati sul sito della Scuola.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Department of Law of the University of Naples Federico II is pleased to invite highly motivated undergraduate students that are achieving their degree in law or economics or postgraduate students (masters or Ph.D.) to the 1st edition of the Summer School in European Environmental Taxation (SUSEET) which will take place online from 21st to 26th June 2021. SUSEET is a free summer course, organised with the support of the European Union in the framework of the Jean Monnet Action. Its aim is to provide participants with suitable expertise on environmental taxation, useful both for the construction of an academic career and for a professional one. They will have the opportunity to interact with eminent professors and experts working in this field, gaining an awareness of the complex economic and social issues related to environmental taxation. This year SUSEET has been included in the program "All4 Climate Italy 2021" in preparation for the pre-COP26 ministerial meeting and the international event dedicated to young people "Youth4Climate2021: Driving Ambition" which will take place from 28th September to 2nd October in Milan.

SUSEET key staff :

• Roberta Alfano – Coordinator - University of Naples Federico II
  • Aldo Ravazzi Douvan - Past Chair OECD Tax & Environment - Advisor at Italian Ministry of Environment
  • Alice Pirlot - University of Oxford
  • Edoardo Traversa - Catholic University of Louvain
  • Enrico Traversa - University of Bologna - Former Director Équipe Justice Legal Service European Commission
  • Federica Pitrone - Head of International Tax at Intesa Sanpaolo
  • Francisco Adame Martinez - University of Seville
  • Gionata Castaldi - Economist at Italian Ministry of Economy and Finance
  • José Andres Rozas Valdes - University of Barcelona
  • Marta Villar Ezcurra - San Pablo CEU University, Madrid
  • Marina Bisogno - University of Naples Federico II